Terminals en industriële automatisering: ze gaan hand in hand. Om schepen en vrachtwagens te lossen, wordt er namelijk steeds vaker gebruikgemaakt van geautomatiseerde processen. De besturing van deze geautomatiseerde processen gebeurt dankzij een PLC: een krachtige industriële computer. Zo’n PLC is op een vernuftige manier geprogrammeerd en ontvangt input van zogenaamde RIO (remote input/output)-stations. Zo weet het PLC-systeem precies wanneer hij welke opdracht moet uitvoeren. Een PLC kan dus niet zonder RIO’s. Maar wat als de huidige RIO’s vervangen moet worden? Waar moet je dan rekening mee houden? Dat lees je in dit artikel.

Wat zijn RIO’s?

“Rio, de Janeiro, Rio, oh-oh-oh!” Tja, als we het hebben over RIO’s komt dit liedje misschien wel bij je naar boven. Maar in de wereld van industriële automatisering heeft ‘RIO’ een heel andere betekenis. Een RIO-station heeft namelijk betrekking op remote input/output. Een RIO-station zorgt ervoor dat een PLC van de juiste informatie wordt voorzien. De RIO’s worden over de gehele terminal geplaatst, communiceren met de PLC en sturen de pneumatische ventieleilanden aan.

Siemens apparatuur voor industriële automatisering

Wij zijn een trouwe partner van Siemens. Dat houdt in dat we voornamelijk werken met Siemens-systemen. En ook binnen onze afdeling industriële automatisering vind je alleen maar gecertificeerde Siemens-engineers. Zij zijn altijd up-to-date en weten hoe ze Siemens apparatuur kunnen inzetten voor automatiseringsvraagstukken. 

De ontwikkelingen gaan heel snel in de engineeringwereld. Ook Siemens zit niet stil. Zo heeft Siemens in oktober 2020 hun ET200 S RIO-systeem vervangen door ET200SP. Weer een stap vooruit in industriële automatisering! Dat betekende voor ons ook dat het tijd was om de bestaande RIO-systemen te vervangen. Zo kunnen we eventuele storingen in de toekomst de baas blijven en de nieuwste updates blijven uitvoeren.

45 RIO-stations vervangen

Voor een van onze klanten hebben we welgeteld 45 RIO-stations vervangen. Nu we dat hebben gedaan, weten we zeker dat de synchronisatie met de PLC goed blijft gaan. We hebben dit engineeringstraject zorgvuldig aangepakt en de situatie met behulp van top tot teen in kaart gebracht. Dit doen we om goed te snappen wat de gevolgen zijn van het vervangen van de RIO-stations. Na grondig onderzoek kwam het volgende aan het licht: 

  • Als de RIO-stations worden geüpgraded, moeten de ‘Burkert’ ventieleilanden ook worden vervangen. 
  • De communicatieverbindingen tussen de RIO’s zijn onbetrouwbaar en moeten worden vervangen door een meeraderige glasvezelverbinding.
  • Er is een overgang nodig van het communicatieprotocol ‘profibus’ naar ‘profinet’. 
  • Het vervangen van alle RIO’s is zó’n grote klus, dat het gefaseerd moet gebeuren.

Het is DWG-eigen om eerst een goed beeld te krijgen van de opdracht die de klant voor ons in petto heeft.  Daarom zijn we begonnen met een basic engineering traject. Hieruit bleek wat de omvang van de scope zou zijn. Daarop konden we onze offerte voor de migratie baseren. Deze bestond uit projectmanagement, detail engineering, materialen, installatiewerk en paneelbouw. Een project van A tot Z dus!

First things first

Tada: de automatiseringsoplossing

Na het basic engineering traject volgde de detail engineering. Uit dit traject kwam het advies naar voren om twee glasvezelringen te plaatsen. Via deze ringen kunnen de nieuwe RIO’s met elkaar én met de PLC communiceren. De eerste ring is bedoeld voor de tankputten; de tweede ring focust zich op de leidingbrug, resterende tankputten, pompkamers en laadstations.

RIO’s vervangen? Hier moet je rekening mee houden.

Zijn de Siemens RIO-stations in jouw plant ook toe aan vervanging? En heb je nog geen idee waar je allemaal aan moet denken bij het het ombouwen van RIO’s? Wij sommen de essentials even voor je op: 

  • Inbouwen van glasvezel patchboxen. 
  • Testen van communicatie bij spanningsuitval. 
  • Inkopen van materiaal. 
  • Uitvoeren van een factory acceptance test. 
  • Gefaseerd upgraden van de huidige RIO’s. 

Hulp nodig? Wij helpen je graag een handje. Onder andere op basis van een basis engineering traject brengen we de huidige situatie in kaart. En daar blijft het natuurlijk niet bij; we komen met een aantal oplossingen die bijdragen aan geoptimaliseerde automatiseringstechnieken. DWG heeft namelijk forse ervaring en diepgaande kennis over automatiseringsoplossingen. Daardoor worden wij door vele klanten als een betrouwbare partner gezien. Ben jij benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op!

Hulp nodig?

Neem contact met ons op!





Schrijf me in voor de nieuwsbrief