Er is geen land ter wereld waar zoveel bruggen per vierkante kilometer zijn als Nederland! En waarom wij als DWG hier zo blij van worden? De automatisering en veiligheid gaan een steeds belangrijkere rol spelen binnen de infrastructuur én van bruggen en sluizen. Lees verder.

Bruggen, bruggen, bruggen… en sluizen!

DWG helpt mee om de bruggen binnen Gemeente Rotterdam steeds beter centraal te laten bedienen. Daarbij worden óók aspecten aangepakt die verouderd zijn. Voor ons, in samenwerking met onze partner, is niets een ‘brug’ te ver. Wij pakken aan, zetten door en denken graag mee om tot innovatieve oplossingen te komen en laat dit nu net een goede match zijn met Gemeente Rotterdam.

Stadvisie Gemeente Rotterdam

Na de succesvolle periode van wederopbouw bouwde Rotterdam verder aan haar status als internationale stad aan de rivier. In het centrum verrezen de Erasmusbrug en de Kop van Zuid. De stad kreeg een voor Nederland ongekende skyline.

Aan de randen van de stad verschenen prachtige woonwijken. Nieuwe uitgaansgelegenheden, restaurants en festivals hebben Rotterdam tot een stad met een jong, trendsettend imago gemaakt. Maar Rotterdam is nog niet klaar. Ook de komende 25 jaar zal de stad verder groeien. Sterker nog, de ontwikkeling van de stad moet versnellen om haar concurrentiepositie te versterken. Dat is de inzet. In hoog tempo volgt Rotterdam de koers om nog aantrekkelijker te worden voor bewoners, bedrijven en bezoekers. En zoals we al vertelden de bruggen spelen daar een belangrijke rol in!

Slimmer werken met de vier kunstwerken

De nautische objecten (ja het zijn echte kunstwerken) worden steeds vaker gekoppeld aan een centrale bedienlocatie voor bediening op afstand. Veel bruggen zijn verouderd en aan renovatie toe. Voor de modernisatie en centralisatie speelt de CE-markering een belangrijke rol in het project. Met de CE-markering toont de fabrikant aan dat de brug veilig is en het gehele ontwerpproces is doorlopen.

DWG heeft in samenwerking met een partner voor Gemeente Rotterdam gewerkt aan vier bijzondere kunstwerken, we hebben het over de Grote Wijnbrug, Ibisbrug, Puntbrug en de Rederijbrug. Samen zijn wij verantwoordelijk voor de automatiseringswerkzaamheden voor het project ‘Wijnhavenbruggen in Rotterdam’. Hierbij kun je denken aan:

  • Het moderniseren van de vier nautische objecten;
  • De koppeling aan de centrale bedienlocatie op de Kop van Zuid en
  • Het vervangen en migreren van het huidige conventionele besturingssysteem.

Er is gekozen voor een oplossing met een gevirtualiseerde omgeving. Dit zorgt direct voor een aantal voordelen, te weten: energiebesparing (tot 75%), er is minder kastruimte nodig (tot 80%), het onderhoud wordt gereduceerd, en door de flexibiliteit is een eventuele uitbreiding makkelijker mogelijk te maken.

Het is geen brug te ver, deze uitdaging. Wat we zo tof vonden? In dit waanzinnige project zat het ‘m erin dat de werkzaamheden op ‘n zo efficiënt mogelijke manier uitgevoerd moesten worden. Ja, en dit was natuurlijk belangrijk omdat de stad altijd in beweging is. Zo min mogelijk stremmingen en het beperken van hinder voor land- en scheepvaartverkeer was het doel.

Er is  een ‘plan van aanpak’ opgesteld om tot een oplossing te komen. Voor de migratie en efficiëntie is ervoor gekozen om de Grote Wijnbrug en Ibisbrug te integreren in het bestaande PCS7 Multiproject van de centrale bediening Kop van Zuid. Dit gaf ons het voordeel dat deze objecten tijdens de migratieprocedure direct worden meegenomen en uiteindelijk gemigreerd zijn naar de laatste PCS7 versie.

Voordat het besturingssysteem werd vervangen is van elk nautisch object een nulmeting uitgevoerd, vakkundig vastgelegd en gedocumenteerd. Dit was belangrijk om eventuele complicaties uit te sluiten. We hadden ook een mooi voordeel te pakken. Omdat het besturingssysteem gelijktijdig is vervangen en gemigreerd, kon de SIVaaS omgeving van te voren in zijn geheel opgebouwd en getest worden in onze eigen kantooromgeving met de opdrachtgever. Dit bracht een kortere ombouw (downtime) en inbedrijfsteltijd met zich mee.

Je hebt altijd een moment dat de stekker uit het oude besturingssysteem wordt getrokken en over moet gaan naar het nieuwe besturingssysteem, dat blijft spannend. De nautische objecten zijn zo uitgevoerd en bedacht, dat het zonder de centrale bediening altijd nog lokaal bediend kan worden door bedienaars. Daarnaast blijft het oude conventionele besturingssysteem voor drie maanden bewaard om eventueel terug te kunnen vallen op de oude situatie. Dit was gelukkig niet nodig.

Even zuchten, diep ademhalen en bovenal vertrouwen op je eigen werk!

Soepele migratie

De inbedrijfstelling is in de nacht met een vast team van experts volgens een vooraf opgesteld inbedrijfstelplan uitgevoerd.  De nautische objecten waren in deze periode alleen lokaal bedienbaar. Zo kon de migratie plaatsvinden en de SAT afgenomen worden door de opdrachtgever. En hoppa, zo hebben we meegewerkt aan de visie van Gemeente Rotterdam. In één week zijn dertien bruggen gemigreerd en waarvan er drie bruggen van het Wijnhavenkwartier zijn gemoderniseerd en gekoppeld aan de centrale bedienlocatie. De vierde brug, de Rederijbrug in het Wijnhavenkwartier is nog niet aangesloten, de start hiervoor begint in het najaar. Waar we trots op zijn, vóór deze klus hebben we ook tien andere objecten gemigreerd.

9 van de 10 projecten binnen DWG zijn gerelateerd aan migratie werkzaamheden. We hebben veel verhalen te vertellen en doen dit graag na een kennismaking met jou! Neem contact op met DWG. We zien je graag!

Neem contact met ons op!





Schrijf me in voor de nieuwsbrief