Duurzaam het Noordzeekanaal oversteken met je (brom)fiets, auto, motor of gewoon te voet? Het kan vanaf het vierde kwartaal 2021! De gemeente Amsterdam gaat namelijk samen met openbaar vervoerder GVB maar liefst 5 nieuwe veerponten laten varen. Volledig elektrische veerponten om precies te zijn. Wij van DWG werden gevraagd om de software te leveren voor het aansturen en monitoren tussen het gelijkrichterstation en het bedrijfsvoeringscentrum van GVB voor  de elektrische veerponten. Onze aanpak? Je leest het in dit artikel.  

Een duurzame overtocht

De huidige veerponten op het Noordzeekanaal varen al sinds de jaren dertig. 24 uur per dag, 7 dagen per week. Ze zijn inmiddels wel toe aan hun welverdiende pensioen. Daarom maken ze plaats voor 5 nieuwe, elektrische schepen. De eerste nieuwe veerpont gaat in het vierde kwartaal van 2021 varen tussen Velsen-IJmuiden. Vervolgens komen er gefaseerd nieuwe veerponten bij tussen Buitenhuizen-Assendelft en Amsterdam-Zaandam. Met deze elektrische veerponten werken de gemeente Amsterdam en GVB aan hun doel om verder te verduurzamen en minder schadelijke stoffen uit te stoten. Goed bezig! 

Waterdichte software voor de aansturing en monitoring

Ook DWG mocht een steentje bijdragen aan dit vooruitstrevende en duurzame project. Wij leverden de software voor het aansturen en monitoren tussen het gelijkrichterstation en het bedrijfsvoeringscentrum van GVB voor de elektrische veerponten. Dit doen we vanuit de HMI / Scada van GVB. Vanuit dit operating station wordt een deel van de gelijkrichterstation voor de veerboten bediend. We hebben software geschreven ter uitbreiding van de huidige applicatie. Daarnaast hebben we een remote 4G-verbinding ontwikkeld die zó ver reikt dat alle gelijkrichterstations voor de veerponten kunnen worden aangestuurd. Zonder gebruik te maken van bekabelde infrastructuur. 

Voordat de eerste elektrische veerpont aanmeert…

De eerste elektrische veerboot gaat dus in het vierde kwartaal 2021 officieel in exploitatie. Maar voordat het zover is, gaan we testen, testen en nog eens testen. Uiteraard voeren we eerst intern alle nodige tests uit. Vervolgens doen we dit ook samen met onze klant, de eindklant en de eindgebruikers. Op locatie voeren we een site acceptance test (SAT) uit. In deze testfase wordt de functionaliteit uitgebreid uitgelegd en getest. En als kers op de taart tijdens de SAT zal de veerboot aanmeren aan de kade en wordt hij aan het oplaadstation gekoppeld. Onze software-engineers kijken met een scherp oog of alles goed werkt en of de GVB-operators de signalering goed binnen zien komen op het HMI / Scada-station. 

Kennismaken? Graag!

Bent u opzoek naar specialisten op het gebied van soft- of hardware? Of een consultant die meedenkt uw vraagstukken te doorgronden? Wij luisteren graag naar uw verhaal! Neem contact met ons op. Dan drinken we met elkaar een kop koffie.